Inspiracją do napisania tej krótkiej inscenizacji był, doskonale nam wszystkim znany, wiersz
J. Tuwima „ Lokomotywa”.
W tle słychać gwizd pociągu ( odtworzonego z kasety); uczeń naśladując głos spikera mówi: Uwaga, uwaga ! Pociąg z Wakacji do Sosnowca odjedzie z peronu pierwszego o godzinie 9.15!
Dzieci wchodzą na scenę (tworząc wagony pociągu ) i śpiewają 2 lub 3 razy:
„ Jedzie pociąg z daleka
wszystkie dzieci zabiera.
Konduktorze nasz miły
Zabierz nas już do szkoły”
W tle słychać odgłos pociągu
Uczeń 1.: O! co to ?
Uczeń 2.: Stoi na stacji lokomotywa.
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa:
Tłusta oliwa.
Uczeń 3.: Stoi i sapie,
Dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Wszyscy : Buch – jak gorąco!
Uch – jak gorąco!
Puff – jak gorąco!
Uff – jak gorąco!
Uczeń 4.: Wagony do niej podoczepiali!
Wielkie i ciężkie z żelaza, stali.
Uczeń 5.: I pełno dzieci w każdym wagonie!
Ciekawe skąd jadą? Powiedz mi, powiedz!
Uczeń 6.: A w pierwszym wagonie
Siedzą dzieciaki
Siedzą i mają ogromne plecaki!
A w rękach trzymają drewniane ciupagi,
Pewnie po górach z nimi hasali!!
Kilkoro dzieci wychodzi z „pociągu” i z rekwizytami ( kapelusze, ciupagi, plecaki)prezentują taniec góralski lub śpiewają piosenkę turystyczną „ Kiedy w piątek słońce świeci. Serce mi do góry wzlata, że w sobotę wezmę plecach ….. – dzieci wracają do „pociągu”
Uczeń 7.: A w drugim wagonie widzę buzie opalone,
Muszle, materac i piłki plażowe!
Te dzieci z pewnością były nad morzem!
Kilkoro dzieci wychodzi z „pociągu” i z rekwizytami ( piłki, paletki, materac), prezentują piosenkę Majki Jeżowskiej „ Na plaży” - dzieci wracają do „pociągu”
Uczeń 8.: A w trzecim wagonie?
To chyba żeglarze?!
Spójrz na ich oczy! Jakie roześmiane!
Znad jezior wracają tacy uśmiechnięci,
Chociaż nie mieli na to jeszcze chęci!
Kilkoro dzieci wychodzi z „pociągu” i z rekwizytami ( lina , trzcina , chusty),prezentują piosenkę Piotra Szczepanika „ Goniąc kormorany” lub inną - dzieci wracają do „pociągu”
Uczeń 9.: A w czwartym wagonie?
Dzieci roześmiane!
One też miały wspaniałą zabawę!
Chociaż wakacje w domu spędziły,
Widać, że świetnie się wszystkie bawiły!
Kilkoro dzieci wychodzi z „pociągu” i z rekwizytami ( piłki, kapsle, skakanki) i prezentują fragment piosenki „ Mało lat” – (…) „ Na podwórku fajnie jest, można sobie pobiegać. Można w piłkę pograć też i pochodzić po drzewach…” - dzieci wracają do „pociągu”
Uczeń 10.: Nagle – gwizd! Nagle – świst!
Para – buch! Koła – w ruch!
Uczeń 11.: Najpierw powoli jak żółw ociężale
Ruszyła maszyna po szynach ospale.
Uczeń 12.: Szarpnęła wagony i ciągnie z mozołem,
I kręci się, kręci się koło za kołem
I biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej
I dudni, i stuka, łomoce i pędzi.
Uczeń 13.: A dokąd? A dokąd? A dokąd? Tak gna?
Wszyscy : Do szkoły, do szkoły, by zdążyć na czas!
Dzieci wychodzą ze sceny (tworząc wagony pociągu ) i śpiewają 2 lub 3 razy:
„ Jedzie pociąg z daleka
wszystkie dzieci zabiera.
Konduktorze nasz miły
Zabierz nas już do szkoły”
Autor: Ilona Wąsowicz